• Algemeen en functionaliteit van de site

  • Wat is de Laadpas top 10?

    Laadpas top 10 is een 100% onafhankelijke website met als primaire doel alle bezoekers te informeren over de best mogelijke aanbieder van laadpassen of laad apps voor hun persoonlijke situatie. Wij ontwikkelen en bekostigen álles zelf en hebben daarbij één belang, en dat is dat onze bezoekers óveral zo voordelig en eenvoudig mogelijk hun voertuig vol kunnen laden.

  • Welke filters en labels zijn er en hoe werken ze?

    Prepaid - Een laadpas waar je vooraf 'saldo' op moet zetten. Als het saldo op is, kun je niet meer laden.


    Flatrate - Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand of een vast bedrag per jaar.


    Vakantie - Laadpassen en Apps die onmisbaar zijn op je vakantie trip.


    Dekkingsgraad - Laadpassen met de meest ondersteunde laadpunten op het Europese vasteland.


    NL Leverbaar - Volgens een normaal aanvraagformulier of procedure aan te vragen op elk Nederlands postadres.


    Gebruikerswaardering - Rating volgens een uitgebreid rating systeem (Zie onder)


    100% groen - Aanbieders die 100% groene energie uit Nederland aanbieden vanuit hernieuwbare bronnen.


    Allego - Als dit bij een aanbieder staat vermeld dan werkt de pas of app op álle laadpunten van Allego.


    Fastned - Als dit bij een aanbieder staat vermeld dan werkt de pas of app op álle laadpunten van Fastned.


    Door ons getest - Deze pas of app hebben we zélf getest en alle informatie is dus uit eerste hand.


    Europese laadpas - Deze laadpas is in grote delen van Europa bruikbaar en ook in de markt gezet als laadpas voor Europeanen. Enige nuance is hierbij van belang: Als een laadpas niet 'Europees' als label heeft betekent dit niet dat de pas buiten Nederland niet bruikbaar is. Passen die dit label echter wél hebben zijn puur gericht op de EU markt.


    Sleutelhanger - Aanbieder levert ook RFID sleutelhangers in plaats van, of aanvullend op de laadpas.


    Pas / App / SMS / Site - Op welke wijze aanbieder zijn diensten aanbied. Pas = Laadpas, App = Smartphone App, Site = Via een (mobiele) website.


    Gratis aanvragen - Aanbieder rekent geen initiele / terugkerende (vaste) kosten voor het in gebruik nemen van de laadpas.


  • Waarom staan sommige aanbieders er dubbel in en andere niet?

    Aanbieders die twee zeer verschillende produkten aanbieden (bijvoorbeeld één flatrate laadpas en één postpaid laadpas) kunnen meerdere keren voorkomen. Aanbieders met laadpassen van soortgelijk aanbod (bijvoorbeeld 5 verschillende volumes) krijgen slechts 1 vermelding.

  • Hoe werkt jullie rating systeem?

    Elke aanbieder wordt gewaardeerd (ge-rate) op diverse criteria, zoals tarieven, bruikbaarheid binnen land van uitgifte, dekkingsgraad en gebruiksgemak. Maar bijvoorbeeld ook de deskundigheid van de helpdesk. Hoe hoger er op deze criteria wordt gescoord hoe meer punten een aanbieder krijgt en des te hoger de aanbieder in de standaard sortering van de site wordt weergegeven.

  • Ik ben een oriënterende of beginnende EV rijder. Waar kan ik het beste beginnen?

    Bestel een Nederlandse laadpas uit de top 10. Installeer ook hun apps en raak een beetje bekend met hun kaart met laadpunten en hun smartphone app. Na een tijdje zul je merken wat jouw laadgedrag is, welke laadpunten prijzig of juist voordelig zijn, maar ook of jij bijvoorbeeld in een gebied woont waar veel laadpalen van dezelfde aanbieder staan. Kom daarna nog een keertje terug om de voordeligste laadpasp voor de door jou meest gebruikte laadpunten uit te zoeken.

  • Waar kan ik laden met de door mij geselecteerde laadpas?

    Achter elke aanbieder ziet u een link genaamd ‘laadpaal kaart’ welke is doorgelinkt naar een landkaart met ondersteunde laadpunten van betreffende aanbieder. Alle passen van de 100% Nederlandse aanbieders werken altijd op ALLE publieke en semi-publieke laadpunten in Nederland. Buitenlandse passen werken lang niet altijd op alle Nederlandse laadpunten maar bijv. alleen maar bij laadpunten van The New Motion. Check daarom vooral bij buitenlandse aanbieders goed de aangegeven laadpaal kaart.

  • Ik heb een laadpas van Mimo of Travelcard gekregen van mijn werkgever of leasemaatschappij. Waarom staan deze er niet tussen?

    Omdat mobiliteitskaarten vaak (verplicht) ook voor brandstof en parkeren worden gebruikt. De laadpas top 10 focust zich op aanbieders die volledig op elektrisch rijden zijn gericht. Om toch een indicatie te krijgen wat je met zo'n laadpas kan, kun je de laadpassen qua functionaliteit vaak beschouwen als de publieke laadpas van EV-Box.

  • Kan ik ook persoonlijke ondersteuning krijgen bij het invoeren van elektrisch rijden voor mijn organisatie?

    Jazeker, neem gerust contact met ons op voor een consult of een presentatie en maak een afspraak via info@laadpastop10.nl.

  • Prijzen / Financiëel

  • Waar is de gemiddelde maandprijs op gebaseerd?

    Op maandelijks 10 laadsessies van 20kWh bij een set vaste publieke en semi-publieke laadpunten van allerlei aanbieders.

  • Waarom staan sommige goedkopere passen lager in de lijst dan de duurdere?

    Omdat de Top10 standaard gesorteerd wordt op rating van de laadpas of app.

  • Waarom zijn er zo veel verschillende soorten tarieven?

    Omdat er geen regulering voor is. Er bestaan tijds, sessie, connectie, boete, parkeer- en afname tarieven of een combinatie van deze tarieven.

  • Waarom kan je vaak niet pinnen of met een creditcard betalen bij een laadpunt?

    Omdat een betaalautomaat plaatsen en onderhouden geld kost en geen enkele markt of overheids partij deze kosten wil dragen. Bedenk dat zonder laadpassen er misschien maar 10% van de nu gerealiseerde laadpunten had gestaan.
    Het laden met passen/apps is wat onhandiger, máár geeft ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld laden op je thuis stroom-rekening. De aanbieders hebben door deze laadpas-aanpak de afgelopen 6 jaar bijna 100.000 laadpunten in Europa gerealiseerd. Dat is best een prestatie als je je beseft dat de laadpalen / laadpassen markt nog erg jong is.

  • Hoe omrekenen van tijdstarieven naar prijs per kWh?

    Bereken eerst wat je per uur kwijt bent. Bijvoorbeeld €0,05 / min dat is €3,- per uur. Kijk daarna hoeveel kWh je met jouw auto laden kan in dat uur op het laadpunt waar het om gaat. Als je een 1-fase AC lader in je auto hebt zitten zoals de Ioniq / Kona of zelfs de i-Pace (zie onder) dan laadt je op een reguliere laadpaal in dat uur slechts 3,7kWh. Heb je een 3-fase lader in je auto (Tesla Dual Charger, BMW i3, Renault Zoe, Mercedes C250) dan laadt je hier in hetzelfde uur 11kW. Als je eenmaal weet hoeveel kWh je in dit uur geladen hebt deel je de uurprijs door dit aantal kWh om de prijs per kWh uit te rekenen.

  • Afkortingen

  • Wat is een kilowatt-uur (kWh) en wat is het verschil met kilowatt (kW) ?

    1 kWh betekent één uur lang een verbruik van 1000 watt. Als men spreekt van kW dan gaat het over het geleverde vermogen, kortom hoeveel watt er tegelijk geleverd kan worden, oftewel hoe sterk het laadpunt is. Als u bijvoorbeeld op 11kW vermogen oplaadt dan gebruikt u in één uur ongeveer 11.000 watt. Ezelsbruggetje: Onthoud dat als de letter “h” gebruikt wordt (kWh) dat het over een HOEVEELHEID gaat. Bijvoorbeeld de inhoud van uw auto batterij is 64 kWh. (Dit is dus 1 uur lang 64.000 Watt, of 2 uur lang 32.000 Watt, enzovoorts.) Als je thuis 10 uur laadt op een 3,7 kW laadpunt dan is er ongeveer 37kWh aan elektriciteit in je auto batterij bijgekomen.

  • Waar staan de afkortingen (B)EV, PHEV en HEV voor?

    (Battery) Electric Vehicle, Plugin-Hybrid Electric vehicle, en Hybrid Electric vehicle. Alleen de (B)EV is 100% elektrisch, PHEV en HEV hebben ook nog een brandstofmotor. Voor een HEV zoals de Toyota Prius is geen laadpas benodigd aangezien deze geen mogelijkheid heeft om aan te sluiten op het stroomnet.

  • Wat betekent ICE, of ge-ice'd worden?

    Internal Combustion Engine oftewel brandstofmotor. Als je wordt ge-ice'd dan heeft er een auto met een brandstofmotor op de EV laadplek geparkeerd waar jij net wilde parkeren.

  • Hoe zit dat nou met 1-fase en 3-fase?

    Een stroom aansluiting bestaat altijd uit minimaal 1 'fase'. Zie een fase als de plus van een stopcontact. De 'nul' dat is de min. Heb je een enkele 16A automaat in je groepenkast van je woning dan spreken we van 1-fase automaat. Er is dan 16Ax230V = 3680 Watt (3,7 kW) vermogen via deze groep beschikbaar. Op campings heb je vaak 10A beschikbaar. Dat is ook 1 fase, maar dan met een lagere stroomsterkte. 10Ax230V = 2300 Watt is daar beschikbaar. Heb je nu een 3-fasen automaat, ook wel krachtstroom of sterkstroom genoemd, dan heb je 3 van deze fasen op 1 groep. Er is op zo'n groep 3x16Ax230V = 11.040 Watt (11kW) vermogen beschikbaar. In een uur kun je, mits je auto 3-fase laden kan, daar 11kWh aan stroom in je batterij laden. De stopcontacten die hierbij horen zijn van type CEE of CEEE (Grote rode stekkers met 4 of vijf pinnen). Als je auto maar 1-fase laden aankan, en wordt aangesloten op een 3-fasen laadpaal, dan zal hij maar 1 van de 3 beschikbare fases gebruiken. Je laadt dan op 3,7kW en dan is bijvoorbeeld Maingau niet goedkoop meer. Vanwege Maingau's tijd-tarief moet je minimaal met 10kW laadsnelheid laden om de prijs aantrekkelijk te laten zijn.

  • Wat betekent Flatrate ?

    Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand of een vast bedrag per jaar.

  • Laden en parkeren

  • Mag je met een EV gratis parkeren in betaald parkeren gebieden?

    In sommige gemeentes mag dat, mits je aan het laden bent. Dat is bijvoorbeeld het geval in Utrecht, Apeldoorn of Zutphen. In veel gemeentes gelden andere bepalingen. In de éne gemeente mag je 's avonds na 22:00 je auto aan de laadpaal laten staan tot de volgende morgen, in andere gemeentes mag dit niet. Een feit is dat andere EV rijders het doorgaangs niet waarderen als jij 'volgeladen' de paal bezet houdt. Check dus altijd goed de plaatselijke wet- en regelgeving.

  • Wat moet ik doen als ik bij een laadpunt ben waar mijn pas niet werkt?

    Allereerst probeert u natuurlijk een andere laadpas. Werkt het punt dan nog niet controleer dan in apps zoals bijvoorbeeld Chargemap welke laadpas op dit punt geaccepteerd wordt. Als laatste kunt u op de laadpaal nog zoeken naar een QR code waarmee je vaak op een webpagina terecht komt om alsnog de laadsessie te starten.

  • Wat moet ik doen als de laadpaal helemaal niet meer reageert of een rode ring geeft?

    Belt u dan met de exploitant van het laadpunt. Bijvoorbeeld EV-Box (088-7755444), Engie (088-3692914), New Motion (088-0109500), of Allego (0800-3745337). Dit werkt vaak het beste als u nog fysiek bij het laadpunt aanwezig bent. Zij kunnen vanaf afstand vaak de laadpaal 'resetten' waarna de laadsessie doorgaans goed wordt gestart.

  • Moet ik voor laden bij Fastned hun app verplicht gebruiken?

    Nee, dit hoeft sinds de zomer van 2018 niet meer, zie ook dit artikel op hun website.

  • Welke stroomvoorzieningen kan ik thuis allemaal treffen voor mijn Elektrische auto?

    Dit hangt van diverse zaken af. Tip: Download de 'EV' app van E-Division (Appstore link) voor een uitgebreide uitleg hierover.

  • Wat is een Granny Charger en wat kan ik ermee?

    Een Granny Charger of 'Oma lader' is een laadkabel die je gewoon in een huis-tuin-en-keuken stopcontact kan steken, waarmee je de auto vervolgens oplaadt. De naam komt voort uit twee dingen, énerzijds dat het laden zo langzaam gaat als dat je oma loopt, en anderzijds dat je zélfs bij oma op het platteland nog wel een stopcontact kan vinden waar je je auto mee kunt opladen. Voor een Granny Charger is geen laadpas benodigd en daarom zijn deze laadkabels erg populair op (weidse) bestemmingen zonder laadpalen alsmede op vakanties voor gebruik op campings en vakantiehuisjes. Het laden met zo'n kabel duurt vaak 15-30 uur. Bij sommige auto's krijg je een Granny Charger erbij. Er zijn diverse modellen in diverse prijsklasses.

  • Buitenland

  • Met welke pas kan ik het beste naar land -x- reizen?

    Een goede start is om te beginnen bij een 'Europese' pas en dan bij de aanbieder te controleren of het aanbod laadpunten in de regio van je bestemming voldoende is. Een andere site die je wellicht even wilt checken is Tesla Charging Abroad of Mostaladda.

  • Is een creditcard verplicht?

    Voor enkele passen wel. Maar bij de meeste passen kom je met een bankpas al behoorlijk ver. Paypal is wel aan te bevelen voor internationale reizigers, Paypal kun je ook koppelen aan je IBAN. De meeste apps waarbij creditcard verplicht is, ondersteunen ook Paypal betalingen, zie bijvoorbeeld eCharge van Innogy, de DUE kaart of die van NextCharge.

  • Wat betekent de 'vakantie' categorie?

    Een aanbieder die getagged is met 'vakantie' kan je als vakantie reiziger het beste bij je hebben. Het zijn vaak aanbieders die een groot Europees netwerk hebben of je een goed aanbod van snelladers te bieden hebben, voor de langere reizen.

Close