Veel gestelde vragen

  • Algemeen en functionaliteit van de site

  • Wat is de Laadpas Top 10?

    De Laadpas Top 10 geeft een transparant overzicht van de beste laadpassen. We geven inzicht in álle kleine lettertjes en voorwaarden, zodat je zelf de beste keus kunt maken. Bij elke laadpas geven we een eerlijk advies. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

  • Welke filters, sorteringen en labels zijn er en hoe werken ze?

    Allereerst de 'Filters'. Dit zijn de vakjes bovenaan die je aan- of uit kunt vinken

    Prepaid - Een laadpas waar je vooraf 'tegoed' op kunt of moet zetten. Vergelijkbaar met beltegoed.

    Flatrate - Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand/jaar.

    100% groen - Aanbieders die 100% groene energie uit Nederland aanbieden vanuit hernieuwbare bronnen. | Dit werkt alleen als de eigenaar van de laadpaal ook een groene energieleverancier gebruikt.

    NL Leverbaar - Ook aan te vragen vanuit Nederland.

    Alle NL laadpalen - Te gebruiken op álle laadpalen in Nederland

    Snelladen - Hier kun je filteren op Europese snellaad-netwerken. Vink je bijvoorbeeld Fastned aan, dan zullen alleen de laadpassen zichtbaar worden waarmee ook daadwerkelijk bij Fastned geladen kan worden. Andere passen verdwijnen dan uit het overzicht.

    Door ons getest - Deze pas of app hebben we zélf getest en álle informatie over deze pas is dus uit eerste hand.

    Vakantie - Laadpassen en/of -apps die je goed kunt gebruiken op een reis door Europa.

    Dan 'Sortering' Dit zijn de opties in het witte vakje 'beoordeling' naast de Reset knop.

    Beoordeling - Filter de lijst op volgorde van beoordeling met de beste bovenaan. (Standaard weergave)

    Aanbieder A-Z - Filter de lijst op alfabetische volgorde, Z-A voor omgekeerd.

    Gemiddelde prijs per maand - Richtprijs voor 10 laadsessies van 20kWh op 10 verschillende laadpunten. (Ongeveer 1000km)

    Dekking - Sorteer de lijst op het aantal laadpunten in Europa waarop de laadpas te gebruiken is, van hoog naar laag.

    Als laatste de 'Labels'. Dit zijn de kleine gekleurde tekstvakjes die je bij elke aanbieder ziet.

    De blauwe vakjes dat zijn labels die met filters aan of uit zijn gezet.

    De grijze vakjes omschrijven wélke snellaadnetwerken er met deze laadpas te bedienen zijn

    Europese laadpas - Dit is een laadpas die in de markt gezet is voor Europees gebruik en dus ook in grote delen van Europa bruikbaar is.

    Vakantie - Laadpassen die erg geschikt zijn voor langere vakantieritten, doordat ze bijvoorbeeld veel snellaadnetwerken ondersteunen.

    Sleutelhanger - Aanbieder levert ook sleutelhangers of 'druppels' in plaats van -of aanvullend op- de laadpas.

    Pas - Deze aanbieder levert een contactloze (rfid) laadpas.

    App - Deze aanbieder levert een (verplichte) app waarmee je gebruik kunt maken de diensten.

    SMS - Deze aanbieder levert diensten aan die je moet of kunt gebruiken door het versturen van SMS berichten.

    Site - De diensten die deze aanbieder biedt zijn ook via een (mobiele) website, dus bijvoorbeeld met een laptop te gebruiken.

    Gratis aanvragen - Deze pas is kosteloos aan te vragen. Gebruik je hem niet, kost hij ook niets.

    Dagelijks gebruik - Deze laadpas is zeer geschikt als laadpas voor dagelijks gebruik.

  • Wat betekent het ‘CPO’ tarief?

    CPO staat voor Charge Point Operator of Charge Point Owner. Het betreft de partij die het laadpunt exploiteert. Dit zal bij publieke laadpalen dus vaak een bekende naam zijn die je ook vaak op de laadpalen aantreft, zoals Allego, Eneco of Nuon.

    Maar let op, dit is dus NIET altijd de partij die het laadpunt gebouwd heeft. De CPO kan ook alléén de eigenaar zijn. Zo kan bij een laadpunt in bijvoorbeeld een Q-park garage een Newmotion of Ecotap laadpaal zijn, waarbij je wellicht dénkt dat NewMotion of Ecotap dan ook de CPO rol heeft. Maar in parkeergarages is de garagehouder vaak zélf de exploitant. In dit geval is Q-park dan de CPO en bepaalt Q-park dan ook het daadwerkelijke CPO tarief van deze Newmotion of Ecotap laadpalen die ze exploiteren.

    De CPO bepaalt dus het basis tarief van een laadpunt. Dit basis tarief bestaat in Nederland vrijwel altijd uit een prijs per kWh variërend tussen de 0 en de 69 cent, soms aangevuld met een start-tarief. De laadpas aanbieder (MSP) kan hier eventueel nog extra tarieven aan toevoegen.

  • Waarom worden sommige aanbieders dubbel vermeld?

    Aanbieders die twee verschillende produkten aanbieden (bijvoorbeeld één flatrate laadpas en één postpaid laadpas) kunnen meerdere keren voorkomen. Aanbieders met laadpassen van soortgelijk aanbod (bijvoorbeeld 5 verschillende volumes) krijgen slechts 1 vermelding.

  • Hoe werkt het beoordeling systeem?

    Elke aanbieder wordt gescoord op diverse criteria, zoals transparantie, tarieven, bruikbaarheid in land van uitgifte, dekkingsgraad en gebruiksgemak. Maar bijvoorbeeld ook de deskundigheid van de helpdesk. Hoe hoger er op deze criteria wordt gescoord hoe meer punten een aanbieder krijgt en des te hoger de aanbieder in de standaard sortering van de site wordt weergegeven. Kan een aanbieder bijvoorbeeld niet vertellen of de laadpas op laadpunten van het Duitse Ladenetz werkt, dan kost dat punten.

  • Ik ben een oriënterende of beginnende EV-rijder. Waar moet ik beginnen?

    Bestel een willekeurige Nederlandse laadpas uit de top 10. Installeer ook de bijbehorende app op je telefoon en ontdek welke informatie voor jou bruikbaar is. Na een tijdje zal je merken hoe jouw laadgedrag eruit ziet. Kom daarna nog een keer terug om de beste laadpas voor de door jou meest gebruikte laadpunten uit te zoeken.

  • Kan ik ook met één laadpas uit de voeten?

    Dat kan zeker, en als je sorteert op 'dekking' dan kom je er 80% van West-Europa prima mee door. De meeste mensen hebben enkele extra passen vanwege de lagere tarieven bij snelladers, in bepaalde landen, óf vanwege ondersteuning in een specifiek lastig gebied zoals in het zuiden van Spanje.

  • Waar kan ik laden met de door mij geselecteerde laadpas?

    Achter elke aanbieder ziet u een link genaamd ‘laadpaal kaart’ welke is doorgelinkt naar een landkaart met laadpunten die betreffende aanbieder aangeeft als 'geschikt'. Alle passen van Nederlandse aanbieders werken altijd op álle laadpunten in Nederland. Buitenlandse passen werken niet altijd op alle Nederlandse laadpunten. Check daarom bij deze aanbieders goed de aangegeven laadpaal-kaart.

  • Ik heb een laadpas van Mimo of Travelcard gekregen van mijn werkgever of leasemaatschappij. Waarom staat deze er niet tussen?

    Omdat mobiliteitskaarten vaak (verplicht) ook voor brandstof en parkeren worden gebruikt. Laadpas Top 10 focust zich op aanbieders die volledig op elektrisch rijden zijn gericht. Om toch een indicatie te krijgen wat je met zo'n laadpas kan, kun je de laadpassen qua functionaliteit vaak beschouwen als de publieke laadpas van EV-Box.

  • Kan ik ook persoonlijke ondersteuning krijgen bij het invoeren van elektrisch rijden voor mijn organisatie?

    Jazeker! Neem gerust contact met ons op voor een consult of een presentatie en maak een afspraak via info@laadpastop10.nl.

  • Prijzen / Financiëel

  • Waar is de gemiddelde maandprijs op gebaseerd?

    Op maandelijks 10 laadsessies van 20kWh bij een set vaste publieke en semi-publieke laadpunten van allerlei aanbieders. (Dit staat ongeveer gelijk aan 1000KM per maand)

  • Waarom staan sommige goedkopere passen lager in de lijst dan de duurdere?

    Omdat de Top10 standaard gesorteerd wordt op score van de laadpas.

  • Waarom zijn er zo veel verschillende tarieven?

    Omdat er geen regulering voor is. Er bestaan tijds, sessie, connectie, boete, parkeer en afname tarieven of een combinatie van deze tarieven.

  • Waarom kan je vaak niet pinnen of met een creditcard betalen bij een laadpunt?

    Omdat een betaalautomaat plaatsen en onderhouden geld kost en geen enkele markt of overheidspartij deze kosten wil dragen. Bedenk dat zonder laadpassen er misschien maar 10% van de nu gerealiseerde laadpunten had gestaan.

    Het laden met passen is wat onhandiger, maar geeft ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld laden op je thuis stroom-rekening. De aanbieders hebben door deze laadpas-aanpak de afgelopen 7 jaar bijna 120.000 laadpunten in Europa gerealiseerd. Dat is best een prestatie als je je beseft dat de laadpalen markt nog erg jong is. Op steeds meer snelladers kun je overigens wel met een bankpas of creditcard terecht.

  • Kan ik ook gebruik maken Apple Wallet of Apple Pay?

    Vooralsnog zijn er geen aanbieders die Apple Pay ondersteunen. Ook de ondersteuning voor Apple Wallet is nog vrij beperkt. Tot nu toe wordt dit alleen ondersteund door Chargepoint (US), maar wij hebben nog niet kunnen testen of dit ook in Nederland werkt

  • Afkortingen

  • Wat is een kilowatt-uur (kWh) en wat is het verschil met kilowatt (kW)?

    1 kWh is een hoeveelheids-maat betekent één uur lang een verbruik van 1000 watt. Als men spreekt van kW dan gaat het over het geleverde vermogen. Het geleverde vermogen geeft aan hoeveel Watt er tegelijk geleverd kan worden, oftewel hoe sterk het laadpunt is. Als je bijvoorbeeld op 11kW vermogen oplaadt dan gebruikt de auto in één uur ongeveer 11.000 Watt en is er 11kWh aan capaciteit van de auto batterij toegevoegd. Ezelsbruggetje: Onthoud dat als de letter “h” gebruikt wordt (kWh), dat het over een hoeveelheid gaat. Bijvoorbeeld de inhoud van uw auto batterij is 64 kWh. (Dit is dus ongeveer 6 uur lang 10.000 Watt, of 3 uur lang 20.000 Watt) Als je thuis 10 uur laadt op een 3,7 kW laadpunt dan heb je ongeveer 37kWh aan elektriciteit in je auto geladen.

  • Waar staan de afkortingen (B)EV, PHEV en HEV voor?

    (Battery) Electric Vehicle, Plugin-Hybrid Electric Vehicle, en Hybrid Electric Vehicle. Alleen de (B)EV is 100% elektrisch, de PHEV en HEV hebben ook nog een brandstofmotor. Voor een HEV zoals de Toyota Prius is geen laadpas benodigd aangezien deze geen mogelijkheid heeft om aan te sluiten op het stroomnet.

  • Wat betekent ICE, of ge-ice'd worden?

    Internal Combustion Engine oftewel brandstofmotor. Als je wordt ge-ice'd dan heeft er een auto met een brandstofmotor op de EV laadplek geparkeerd waar jij net wilde laden.

  • Hoe zit dat nou met 1-fase en 3-fase?

    Een stroomaansluiting bestaat altijd uit minimaal één 'fase'. Zie een fase als de plus van een stopcontact. De min wordt de 'nul' genoemd. Een drie-fasen aansluiting bestaat eigenlijk uit 3 stopcontacten, die samen de 'nul' delen. Dus 3x een plus en 1x een min. Een auto met een 3-fase lader zal dus ook drie keer zo snel opladen dan een auto met een 1-fase lader aan boord.

    Even naar je meterkast. Een 'normale' groep of stop bestaat in Nederland uit een enkele 16A automaat. We spreken dan spreken we van 1-fase automaat. Aan zo'n automaat kan je een laadpunt aansluiten van 3,7kW. Er is dan 16Ax230V = 3680 Watt (3,7 kW) vermogen via deze automaat leverbaar. 3-fase automaten hebben bredere schakelaars en vaak ook een eigen aardlekschakelaar. Dit wordt ook wel kracht- of sterkstroom genoemd, en dan heb je 3 van deze fasen op 1 groep. Er is op zo'n groep 3x16Ax230V = 11.040 Watt (11kW) vermogen leverbaar.

    Op campings heb je vaak maar een 1-fase aansluiting met 10A. Dat is ook 230v, maar dan met een lagere stroomsterkte dan thuis. 10Ax230V = 2300 Watt. Je kunt je voorstellen dat een auto met 2300W opladen al snel een uurtje of 20 duurt bij een batterij van 40kWh.

    Als je auto maar 1-fase laden aankan, en wordt aangesloten op een 3-fasen laadpaal, dan zal hij maar 1 van de 3 beschikbare fases kunnen gebruiken. Je laadt dan op 3,7kW (immers 1x16x230=3680) en dat is best wel langzaam, zo'n 17km/h. Op sommige laadpalen doen ze een slim truukje waardoor er, als er slechts 1 van de 2 stopcontacten in gebruik is, de enige aangesloten auto tijdelijk meer stroomsterkte krijgt. Bijvoorbeeld 25A. Veel 1-fase ladende auto's zoals de Kia E-niro, Jaguar i-Pace, of de Hyundai Kona kunnen wel met een hogere stroomsterkte overweg. Is dit het geval dan laadt je hier met 1 (1-fase) X 25A (25 ampère) X 230V (230volt). Kortom 1x25x230= 5.750 Watt oftewel 5,7 kW. Ongeveer 60% sneller dan op 3,7 dus. Dit kun je thuis ook zo inrichten met een geschikte laadpaal tot 32A die loadbalancing ondersteunt.

  • Wat betekent Flatrate ?

    Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand/jaar.

  • Wat betekent CPO?

    Charge Point Operator of Charge Point Owner. De partij die de maandelijkse exploitatiekosten draagt voor een laadpunt.

  • Wat betekent MSP?

    Mobility Service Provider, ook wel omschreven als “laadpas aanbieder”.

  • Laden en parkeren

  • Mag je met een EV gratis parkeren in betaald parkeren gebieden?

    In sommige gemeentes mag dat, mits je aan het laden bent. Dat is bijvoorbeeld het geval in Utrecht, Apeldoorn of Zutphen. In veel gemeentes gelden andere bepalingen. In de éne gemeente mag je 's avonds na 22:00 je auto aan de laadpaal laten staan tot de volgende morgen, in andere gemeentes mag dit niet. Een feit is dat andere EV rijders het doorgaangs niet waarderen als jij 'volgeladen' de paal bezet houdt. Check dus altijd goed de plaatselijke wet- en regelgeving.

  • Wat moet ik doen als ik bij een laadpunt ben waar mijn pas niet werkt?

    Allereerst probeer je een andere laadpas. Werkt het punt dan nog niet controleer dan in apps, zoals bijvoorbeeld Chargemap, welke laadpas op dit punt wél geaccepteerd wordt. Als laatste kun je op de laadpaal nog zoeken naar een QR code waarmee je vaak op een webpagina terecht komt om alsnog de laadsessie te starten.

  • Wat moet ik doen als de laadpaal helemaal niet meer reageert of een rode ring geeft?

    Bel dan met de exploitant van het laadpunt. Bijvoorbeeld EV-Box (088-7755444), E-Laad/EVnetNL (0800-3522365), ( Engie (088-3692914), New Motion (088-0109500), of Allego (0800-3745337). Dit werkt vaak het beste als je nog fysiek bij het laadpunt aanwezig bent. Zij kunnen vanaf afstand vaak de laadpaal 'resetten' waarna je alsnog kunt laden.

  • Moet ik voor laden bij Fastned hun app verplicht gebruiken?

    Nee, dat is niet meer nodig, zie ook dit artikel op hun website.

  • Welke stroomvoorzieningen kan ik thuis allemaal treffen voor mijn Elektrische auto?

    Dit hangt van allerlei zaken af, zoals de zwaarte van je hoofdzekering. Tip: Download de 'EV' app van E-Division (Appstore link) voor een uitgebreide uitleg hierover.

  • Wat is een Granny Charger en wat kan ik ermee?

    Een Granny Charger of 'Oma lader' is een laadkabel die je gewoon in een huis-tuin-en-keuken stopcontact kan steken, waarmee je vervolgens je auto oplaadt. Voor een Granny Charger is geen laadpas benodigd en daarom zijn deze laadkabels erg populair op bestemmingen zonder laadpalen alsmede op vakanties voor gebruik op campings en bij vakantiehuisjes. Het laden met zo'n kabel duurt vaak 15 tot 30 uur. Bij sommige auto's krijg je er een Granny Charger bij. Er zijn diverse modellen in diverse prijsklasses.

  • Buitenland

  • Met welke laadpas kan ik het beste naar land -x- reizen?

    Een goede start is om te beginnen met een 'Vakantie' laadpas en dan bij de aanbieder te controleren of het aanbod laadpunten in de regio van je bestemming voldoende is. Een andere site die je hiervoor kunt raadplegen is Tesla Charging Abroad of Mostaladda.

  • Is een creditcard verplicht?

    Voor enkele passen wel. Maar bij de meeste passen is ook automatische incasso mogelijk. Paypal is wel aan te bevelen voor internationale reizigers. Deze kun je koppelen aan je IBAN. De meeste apps waarbij een creditcard verplicht is, ondersteunen ook Paypal betalingen.

Close