• Algemeen en functionaliteit van de site

  • Wat is de Laadpas top 10?

    Laadpas top 10 is een 100% onafhankelijke website met als primair doel alle bezoekers te informeren over de best mogelijke aanbieder van laadpassen en/of -apps voor hun persoonlijke situatie. Wij ontwikkelen en bekostigen alles zelf en hebben daarbij maar één belang. Dat is dat onze bezoekers overal zo voordelig en eenvoudig mogelijk hun voertuig vol kunnen laden.

  • Welke filters en labels zijn er en hoe werken ze?

    Prepaid - Een laadpas waar je vooraf 'saldo' op kunt storten. Vergelijkbaar met beltegoed.


    Flatrate - Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand/jaar.


    Vakantie - Laadpassen en -apps die je kunt gebruiken op je reis door Europa.


    Dekkingsgraad - Laadpassen met de meest ondersteunde laadpunten in Europa.


    NL Leverbaar - Ook aan te vragen vanuit Nederland.


    Gebruikerswaardering - Rating volgens een uitgebreid rating systeem. (zie onder)


    100% groen - Aanbieders die 100% groene energie uit Nederland aanbieden vanuit hernieuwbare bronnen.


    Allego - Als dit bij een aanbieder staat vermeld dan werkt de pas of app op álle laadpunten van Allego.


    Fastned - Als dit bij een aanbieder staat vermeld dan werkt de pas of app op álle laadpunten van Fastned.


    Door ons getest - Deze pas of app hebben we zélf getest en alle informatie is dus uit eerste hand.


    Europese laadpas - Deze laadpas is in grote delen van Europa bruikbaar en ook in de markt gezet als laadpas voor Europeanen. Dat wil níet zeggen dat je Nederlandse laadpas niet werkt in het buitenland.


    Sleutelhanger - Aanbieder levert ook sleutelhangers in plaats van -of aanvullend op- de laadpas.


    Pas / App / SMS / Site - Op welke wijze aanbieder zijn diensten aanbied. Pas = Laadpas, App = Smartphone App, Site = Via een (mobiele) website.


    Gratis aanvragen - Deze pas is kosteloos aan te vragen zonder maandelijkse verplichtingen.


  • Waarom worden sommige aanbieders dubbel vermeld en andere niet?

    Aanbieders die twee zeer verschillende produkten aanbieden (bijvoorbeeld één flatrate laadpas en één postpaid laadpas) kunnen meerdere keren voorkomen. Aanbieders met laadpassen van soortgelijk aanbod (bijvoorbeeld 5 verschillende volumes) krijgen slechts 1 vermelding.

  • Hoe werkt het rating systeem?

    Elke aanbieder wordt gewaardeerd (ge-rate) op diverse criteria, zoals tarieven, bruikbaarheid binnen land van uitgifte, dekkingsgraad en gebruiksgemak. Maar bijvoorbeeld ook de deskundigheid van de helpdesk. Hoe hoger er op deze criteria wordt gescoord hoe meer punten een aanbieder krijgt en des te hoger de aanbieder in de standaard sortering van de site wordt weergegeven.

  • Ik ben een oriënterende of beginnende EV-rijder. Wat moet ik doen?

    Bestel een Nederlandse laadpas uit de top 10. Installeer ook de bijbehorende app en ontdek welke informatie voor jou bruikbaar is. Na een tijdje zal je merken wat jouw laadgedrag is. Kom daarna nog een keertje terug om de voordeligste laadpas voor de door jou meest gebruikte laadpunten uit te zoeken.

  • Waar kan ik laden met de door mij geselecteerde laadpas?

    Achter elke aanbieder ziet u een link genaamd ‘laadpaal kaart’ welke is doorgelinkt naar een landkaart met ondersteunde laadpunten van betreffende aanbieder. Alle passen van de 100% Nederlandse aanbieders werken altijd op ALLE publieke en semi-publieke laadpunten in Nederland. Buitenlandse passen werken lang niet altijd op alle Nederlandse laadpunten maar bijvoorbeeld alleen maar bij laadpunten van The New Motion. Check daarom vooral bij buitenlandse aanbieders goed de aangegeven laadpaal-kaart.

  • Ik heb een laadpas van Mimo of Travelcard gekregen van mijn werkgever of leasemaatschappij. Waarom staat deze er niet tussen?

    Omdat mobiliteitskaarten vaak (verplicht) ook voor brandstof en parkeren worden gebruikt. De laadpas top 10 focust zich op aanbieders die volledig op elektrisch rijden zijn gericht. Om toch een indicatie te krijgen wat je met zo'n laadpas kan, kun je de laadpassen qua functionaliteit vaak beschouwen als de publieke laadpas van EV-Box.

  • Kan ik ook persoonlijke ondersteuning krijgen bij het invoeren van elektrisch rijden voor mijn organisatie?

    Jazeker! Neem gerust contact met ons op voor een consult of een presentatie en maak een afspraak via info@laadpastop10.nl.

  • Prijzen / Financiëel

  • Waar is de gemiddelde maandprijs op gebaseerd?

    Op maandelijks 10 laadsessies van 20kWh bij een set vaste publieke en semi-publieke laadpunten van allerlei aanbieders. (Dit staat ongeveer gelijk aan 1000KM per maand)

  • Waarom staan sommige goedkopere passen lager in de lijst dan de duurdere?

    Omdat de Top10 standaard gesorteerd wordt op rating van de laadpas.

  • Waarom zijn er zo veel verschillende tarieven?

    Omdat er geen regulering voor is. Er bestaan tijds, sessie, connectie, boete, parkeer en afname tarieven of een combinatie van deze tarieven.

  • Waarom kan je vaak niet pinnen of met een creditcard betalen bij een laadpunt?

    Omdat een betaalautomaat plaatsen en onderhouden geld kost en geen enkele markt of overheidspartij deze kosten wil dragen. Bedenk dat zonder laadpassen er misschien maar 10% van de nu gerealiseerde laadpunten had gestaan.
    Het laden met passen is wat onhandiger, maar geeft ook mogelijkheden. Bijvoorbeeld laden op je thuis stroom-rekening. De aanbieders hebben door deze laadpas-aanpak de afgelopen 6 jaar bijna 100.000 laadpunten in Europa gerealiseerd. Dat is best een prestatie als je je beseft dat de laadpalen markt nog erg jong is.

  • Hoe omrekenen van tijdstarieven naar prijs per kWh?

    Bereken eerst wat je per uur kwijt bent. Bijvoorbeeld € 0,05 / min dat is € 3,00 per uur. Controleer hoeveel kWh je met jouw auto laden kan in dat uur op het laadpunt waar het om gaat. Als je een 1-fase AC lader in je auto hebt zitten zoals de Ioniq / Kona of zelfs de i-Pace (zie onder) dan laadt je op een reguliere laadpaal in dat uur slechts 3,7kWh. Heb je een 3-fase lader in je auto (Tesla Dual Charger, BMW i3, Renault Zoe, Mercedes C250) dan laadt je hier in hetzelfde uur 11kW. Als je eenmaal weet hoeveel kWh je in dit uur geladen hebt deel je de uurprijs door dit aantal kWh om de prijs per kWh uit te rekenen.

  • Afkortingen

  • Wat is een kilowatt-uur (kWh) en wat is het verschil met kilowatt (kW) ?

    1 kWh betekent één uur lang een verbruik van 1000 watt. Als men spreekt van kW dan gaat het over het geleverde vermogen. Het geleverde vermogen geeft aan hoeveel Watt er tegelijk geleverd kan worden, oftewel hoe sterk het laadpunt is. Als u bijvoorbeeld op 11kW vermogen oplaadt dan gebruikt u in één uur ongeveer 11.000 Watt. Ezelsbruggetje: Onthoud dat als de letter “h” gebruikt wordt (kWh), dat het over een hoeveelheid gaat. Bijvoorbeeld de inhoud van uw auto batterij is 64 kWh. (Dit is dus ongeveer 6 uur lang 10.000 Watt, of 3 uur lang 20.000 Watt) Als je thuis 10 uur laadt op een 3,7 kW laadpunt dan heb je ongeveer 37kWh aan elektriciteit in je auto geladen.

  • Waar staan de afkortingen (B)EV, PHEV en HEV voor?

    (Battery) Electric Vehicle, Plugin-Hybrid Electric Vehicle, en Hybrid Electric Vehicle. Alleen de (B)EV is 100% elektrisch, de PHEV en HEV hebben ook nog een brandstofmotor. Voor een HEV zoals de Toyota Prius is geen laadpas benodigd aangezien deze geen mogelijkheid heeft om aan te sluiten op het stroomnet.

  • Wat betekent ICE, of ge-ice'd worden?

    Internal Combustion Engine oftewel brandstofmotor. Als je wordt ge-ice'd dan heeft er een auto met een brandstofmotor op de EV laadplek geparkeerd waar jij net wilde laden.

  • Hoe zit dat nou met 1-fase en 3-fase?

    Een stroomaansluiting bestaat altijd uit minimaal één 'fase'. Zie een fase als de plus van een stopcontact. De min wordt de 'nul' genoemd. Heb je een enkele 16A automaat in je groepenkast van je woning dan spreken we van 1-fase automaat. Er is dan 16Ax230V = 3680 Watt (3,7 kW) vermogen via deze groep beschikbaar. Op campings heb je vaak 10A beschikbaar. Dat is ook 1 fase, maar dan met een lagere stroomsterkte. 10Ax230V = 2300 Watt is daar beschikbaar. Heb je nu een 3-fasen automaat, ook wel krachtstroom of sterkstroom genoemd, dan heb je 3 van deze fasen op 1 groep. Er is op zo'n groep 3x16Ax230V = 11.040 Watt (11kW) vermogen beschikbaar. In een uur kun je, mits je auto 3-fase laden kan, daar 11kWh aan stroom in je batterij laden. De stopcontacten die hierbij horen zijn van type CEE of CEEE (Grote rode stekkers met 4 of vijf pinnen). Als je auto maar 1-fase laden aankan, en wordt aangesloten op een 3-fasen laadpaal, dan zal hij maar 1 van de 3 beschikbare fases gebruiken. Je laadt dan op 3,7kW en dan is een laadpas met tijds-tarifering minder aantrekkelijk. Bij gebruik van tijds-tarifering moet je minimaal met 10kW laadsnelheid laden om de prijs aantrekkelijk te laten zijn.

  • Wat betekent Flatrate ?

    Onbeperkt laden voor een vast bedrag per maand/jaar.

  • Laden en parkeren

  • Mag je met een EV gratis parkeren in betaald parkeren gebieden?

    In sommige gemeentes mag dat, mits je aan het laden bent. Dat is bijvoorbeeld het geval in Utrecht, Apeldoorn of Zutphen. In veel gemeentes gelden andere bepalingen. In de éne gemeente mag je 's avonds na 22:00 je auto aan de laadpaal laten staan tot de volgende morgen, in andere gemeentes mag dit niet. Een feit is dat andere EV rijders het doorgaangs niet waarderen als jij 'volgeladen' de paal bezet houdt. Check dus altijd goed de plaatselijke wet- en regelgeving.

  • Wat moet ik doen als ik bij een laadpunt ben waar mijn pas niet werkt?

    Allereerst probeer je natuurlijk een andere laadpas. Werkt het punt dan nog niet controleer dan in apps, zoals bijvoorbeeld Chargemap, welke laadpas op dit punt wél geaccepteerd wordt. Als laatste kun je op de laadpaal nog zoeken naar een QR code waarmee je vaak op een webpagina terecht komt om alsnog de laadsessie te starten.

  • Wat moet ik doen als de laadpaal helemaal niet meer reageert of een rode ring geeft?

    Bel dan met de exploitant van het laadpunt. Bijvoorbeeld EV-Box (088-7755444), Engie (088-3692914), New Motion (088-0109500), of Allego (0800-3745337). Dit werkt vaak het beste als je nog fysiek bij het laadpunt aanwezig bent. Zij kunnen vanaf afstand vaak de laadpaal 'resetten' waarna je alsnog kunt laden.

  • Moet ik voor laden bij Fastned hun app verplicht gebruiken?

    Nee, dat is niet meer nodig, zie ook dit artikel op hun website.

  • Welke stroomvoorzieningen kan ik thuis allemaal treffen voor mijn Elektrische auto?

    Dit hangt van diverse zaken af. Tip: Download de 'EV' app van E-Division (Appstore link) voor een uitgebreide uitleg hierover.

  • Wat is een Granny Charger en wat kan ik ermee?

    Een Granny Charger of 'Oma lader' is een laadkabel die je gewoon in een huis-tuin-en-keuken stopcontact kan steken, waarmee je vervolgens je auto oplaadt. Voor een Granny Charger is geen laadpas benodigd en daarom zijn deze laadkabels erg populair op bestemmingen zonder laadpalen alsmede op vakanties voor gebruik op campings en bij vakantiehuisjes. Het laden met zo'n kabel duurt vaak 15 tot 30 uur. Bij sommige auto's krijg je er een Granny Charger bij. Er zijn diverse modellen in diverse prijsklasses.

Close